Monday, August 27, 2012

Pulau Jawa, Indonesia

 Pulau Jwa

Pulau Jawa di Indonesia dengan keluasan 132,000 km persegi dan mempunyai 124 juta penduduk merupakan pulau paling padat penduduknya di Indonesia dengan jumlah penduduk seramai 979 orang setiap kilometer persegi. Jika Jawa adalah sebuah negara, ia menjadi negara kedua paling padat di dunia, kecuali untuk beberapa negara kecil (selepas Bangladesh).

Penanaman Berteres di Pulau Jawa

 
Seperti di Malaysia, pertanian adalah salah satu kegiatan ekonomi yang utama di Indonesia dan salah satu lokasinya adalah di Pulau Jawa disebabkan kekayaan tanih lava besnya yang mampu menyuburkan tanih hasil letusan gunung berapi di cerun bukit.

Antara lain, cerun bukit menjadi tumpuan pertanian adalah disebabkan oleh kekurangan tanah serta kepadatan penduduk yang sangat tinggi di kawasan tanah pamah. Ini menjadi satu paksaan kepada penduduk untuk menanam di cerun bukit. Untungnya adalah, cerun-cerun bukit di Pulau Jawa kaya dengan tanih jenis lava bes hasil letusan gunung berapi seterusnya menyuburkan kawasan tersebut untuk pertanian.

Ekoran daripada itu, cerun-cerun dipotong untuk membentuk rangkaian teres untuk penanaman padi sawah. Kaedah ini mampu mengalakkan hakisan tanah sebab di tepi teres akan terdapat dinding luar untuk menahan air bagi memperlahankan aliran air hujan di lereng bukit tersebut. Antara kaedah ini kita boleh lihat di Surabaya

Cameron Highland
Di Malaysia, kebanyakkan pertanian dijalankan di tanah pamah kerana negara kita tidak mengalami kekurangan pertanian di tanah rendah.

Namun demikian, terdapat pertanian yang dijalankan di cerun bukit yang ditereskan juga seperti di Tanah Tinggi Cameron yang ditanami teh dan sayur-sayuran. Dalam konteks ini, persamaan antara Indonesia dan Malaysia adalah kaedah penanaman berteres di cerun bukit bagi mengelakkan hakisan tanah. Namun demikian, tanah di cerun bukit Malaysia bukanlah terdiri daripada tanih lava bes yang subur.

Pokok kelapa sawit dan getah ditanam di teres-teres bukit. Pokok-pokok ini juga dapat menghalang hakisan air di cerun bukit.

No comments:

Post a Comment