Sunday, February 26, 2012

Laut MATI?

 
LAUT MATI? Kenapa mesti dinamakan LAUT MATI?
Sebenarnya…Laut Mati ini bukanlah laut sebenar tetapi ia dinamakan sedemikian disebabkan keluasannya yang mencapai panjang 47 mil dan lebar 10 mil, dengan total luas permukaan sekitar 360 mil, sedangkan kedalaman laut mencapai 422 meter. 

Selain itu, LAUT MATI  mempunyai tahap kemasinan yang sangat tinggi iaitu sekitar 8 atau 6 kali ganda daripada kandungan garam di laut biasa memungkinkan ikan tidak mampu hidup di sini.

Dengan itu, ia digelar sebagai Laut Mati sedangkan ia hanyalah sebuah Tasik @ Danau.

LAUT MATI ini adalah tanda peringatan dari TUHAN agar jangan melakukan hubungan homoseksual.  Nabi Luth pada masa itu diperintahkan agar mengingatkan kaumnya agar menjauhi perkara tersebut namun mereka telah ingkar dan akhirnya Tuhan memerintahkan Nabi Luth untuk menyingkirkan kota Sodom dan Gomorah. Maka gempa vulkanis yang diikuti letusan lava, dan kota-kota tersebut diruntuhkan lalu masuk ke dalam Laut Mati.

Mengapa air Laut Mati sangat Masin?
sebenarnya air yang mengalir masuk ke Laut Mati hanyalah dari Sungai Yordan dan beberapa pergunungan di sekitarnya. Disebabkan kedudukan Laut Mati di kawasan yang rendah maka air yang diterima tidak dapat dialirkan kemana-mana. Satu-satunya jalan keluar air tersebut adalah melalui proses penguapan ke udara saja. Itulah sebabnya air Laut Mati menjadi sangat masin kerana air yang mengalami proses penguapan akan meninggalkan zat-zat mineralnya.


No comments:

Post a Comment