Friday, February 24, 2012

Banjaran Crocker di Sabah..

 
Benarkan Banjaran Crocker di Sabah terletak dalam Sistem Gunung Lipat Tua? Ramai pelajar menganggap BC ini adalah system Gunung lipat Tua sebab gempa bumi dan letusan gunung berapa tidak berlaku. Namun demikian sebenarnya….BC ini salah satu banjaran yang tergolong dalam Sistem Gunung Lipat Muda. Namun bencana alam seperti disebutkan tidak berlaku kerana ianya terletak DI LUAR LINGKARAN API PASIFIK..
 
Andai kata..Gunung Kinabalu meletus apakah yang berlaku dengan BMB amnya??dashyat…berdasarkan pembacaan.. masa kini gunung itu tidak meletup disebabkan ianya mengalirkan air panas ke kawasan sekitarnya seperti ke Air Panas Poring (Ranau)
 
Namun..pada masa kini, air panas itu dari tahun ke tahun semakin sejuk..jadi adakah itu tandanya air panas itu semakin ‘terkurung’ di bawah sana??

 selain itu, gambar di atas pla adalah mud volcano yang terdapat di Pulau Tiga ...klo ada peluang datanglah kesini sebab dengar kata ianya boleh menyembuhkan penyakit kulit.jadi jangan risau...lintah memang x dpt hidup dalam ni. pacat masa on de way ke sini memang x dinafikan tp bukanlah yang besar sangat..mud volcano di pulau 3 ini juga membuktikan bahawa terdapat kaitan dengan keadaan sistem gunung di Sabah...mungkin ini adalah lava dalam bentuk lumpur. n satu fakta menarik adalah...kita tidak akan tenggelam di sini sedangkan kedalamannya boleh mencapai 7kaki...:)

No comments:

Post a Comment