Thursday, December 1, 2011

Hantu Zashiki-warashi

Lakaran Imej Zashiki-warashi
Bukan semua orng di dunia ini mengharapkan kedatangan Hantu namun di iwate, Jepun adalah sebaliknya kerana mereka mengharapkan agar didatangi oleh seorang hantu kanak-kanak bernama Zashiki-warashi kerana ianya boleh mendatangkan rezeki yang baik kepada mereka...dengan ini di terdapat hotel di Iwate, Jepun yang menasihatkan para pelancong agar membuat tempahan awal sekurang-kurangnya setahun (12 bulan) sebelum datang ke hotel tersebut supaya hantu kanak-kanak itu bersedia.

Kehadiran kanak-kanak tersebut boleh diketahui melalui kehadiran objek berwarna putih dalam setiap gambar yang diambil dalam hotel tersebut. mengiku kepercayaan mereka..Zashiki-warashi ini bukannya tuhan dan bukan roh tetapi dianggap sebagai sesuatu yang memang wujud...(saya pun x faham..:).
(Mainan di belakang tu adalah pemberian/hadiah orang2 yg mendapat rezeki hasil kehadirannya...)
di luar rumah pula..penduduk akan meletakkan makanan diluar rumah sebagai makanan hantu kanak-kanak tersebut gembira. selain itu mereka juga akan meletakkan benda2 yg boleh menghasilkan bunyi/suara untuk memanggil hantu si kanak-kanak tersebut antara muzik yang dimainkan adalah berunsur 'spirit music'. ab juga akan diletakkan supaya penduduk tahu kedatangan kanak-kanak tersebut melalui kesan tapak kaki yang ditinggalkan...

cuba kalo kita yang didatangi hantu kanak-kanak tersebut..kita lari@pengsan ditempat kejadian...:):

No comments:

Post a Comment