Friday, December 9, 2011

Gajah o Gajah



Gajah adalah binatang terbesar di daratan dan ia juga dalah satu-satunya binatang yang tidak boleh melompat (mungkin disebabkan saiznya yang terlalu besar…:) 
Dan dalam sehari gajah memerlukan kira-kira 80liter air dalam sehari berbanding manusia hanya memerlukan 6 gelas air dalam sehari tapi tengok saiz juga kan…
Yang istemewanya, ia dianggap sebagai haiwan kebangsaan di Malaysia kita menganggap bunga raya sebagai bunga kebangsaan tapi binatang apa pla a?
Berat gigi gajah pla mencapai 3kg. bayangkan….sedangkan bayi baru lahir pun ada yang tidak sampai 3kg kan…yang bestnya lagi adalah, gajah tidur berdiri…tapi ada anak gajah yang tidur berbaring mungkin sebab dia belum sedar dia adalah gkg. bayangkan….sedangkan bayi baru lahir pun ada yang tidak sampai 3kg kan…yang bestnya lagi adalah, gajah tidur berdiri…tapi ada anak gajah yang tidur berbaring mungkin sebab dia belum sedar dia adalah gajah
Yang special case adalah..gajah boleh mengandung sehingga 2 tahun dan rasanya ini adalah kandungan yang paling lama bagi haiwan di darat…sebab kerbau biasanya 10bulan ja kan….
Gajah o gajah..

No comments:

Post a Comment